Khamis, 12 April 2012

Pemimpin

Sepertimana yang kita tahu, seorang pemimpin yang berkaliber adalah pemimpin yang dapat membimbing kita ke arah kemajuan, memimpin kita daripada yang baik kepada yang lebih baik dan yang paling penting memimpin kita atas dasar cara pimpinan Islam. Pemimpin yang baik menjadi ikon kepada negara, membawa nama baik negara di persada dunia jadi sifat yang positif sentiasa dititik beratkan.

            Apabila sudah menjadi ikon negara, personaliti perlu di jaga sebaik mungkin, adakah anda mahu pemimpin kita seorang yang mempunyai personaliti buruk? Terlalu banyak kes yang melibatkan seorang ikon itu. Apabila sudah banyak kes buruk yang boleh menjatuhkan nama baik diri sendiri di hadapan masyarakat, adakah kepercayaan itu masih ada? Bolehkah si ikon itu memimpin masyarakat dengan sikap pimpinan sebegitu rupa. Itu yang ingin kita  tahu kerana nasib kita semua dan negara dalam tangan pemimpin tersebut.

            Kita sudah mengetahui bahawa “pemimpin” ini memang mempunyai hubungan luar yang sangat kuat, tetapi hubungan luar yang kuat tidak menjamin dapat memimpin masyarakat ke arah yang lebih baik sepertimana yang dilakukan oleh Perdana Menteri kita sekarang Banyak perkara yang diwar-warkan oleh “pemimpin” ini kononnya menyeru ke arah kebaikan tetapi selang beberapa masa kemudian muncul pula kontroversi yang melibatkan beliau, ikon seperti ini kah yang ingin ditabalkan sebagai pemimpin?

            Kepercayaan masyarakat sukar untuk pulih apabila kontroversi ini telah merebak dan menjadi buah mulut masyarakat, ibarat “sudah terang lagi bersuluh”, bukti penemuan dan juga ketakutan yang di alami oleh “pemimpin” ini seakan-akan menyokong kontroversi tersebut. Islam menggalakan masyarakat sesebuah negara itu berfikir panjang sebelum memilih pemimpin yang boleh memimpin mereka ke jalan Allah, berdedikasi, dan tidak menyimpang daripada hukum kejadian alam. Pemimpin yang mempunyai status biseksual telah menarik kepercayaan masyarakat di Malaysia meskipun segelintir daripada mereka masih lagi berdiri di belakang. Pemimpin yang menyimpang daripada hukum penciptaan Allah tidak layak memimpin negara kerana sudah terang-terang beliau melanggar hukum Allah. Pendapat setiap orang berbeza, hanya orang Islam yang tidak mempunyai akhlak pemikiran yang baik sahaja yang memilih pemimpin itu untuk memimpin mereka. Hukum Agama Islam bukan boleh dilanggar sesuka hati, terpulang kepada individu itu sendiri untuk berfikir perkara yang baik dan buruk. Renung-renungkanlah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan